22 d’agost, 2018

COMPANYIA GENERAL DE FERROCARRILS CATALANS

De la "Companyia General dels Ferrocarrils Catalans" no en tinc records de l'època de les locomotores de vapor excepte per uns pocs trens de carga i d'una vegada que una incidència a l'estació de Martorell-Vila obligà a un canvi de locomotora per sortir del pas. Pel demés, la regla eren les màquines de Gas-Oil amb "vagons" de fusta i els automotors verds coneguts pels usuaris com "Boleto Verde" en referència al color d'uns cupons que es podien bescanviar per regals i donaven a les botigues per premiar la fidelitat de la clientela. Això passava entre la dècada dels 50 i dels 60 quan anàvem a visitar i passar uns dies amb la família a Capellades.
Aquella tímida modernització va acabar limitada per les dificultats econòmiques de la companyia privada que no podia fer front a les inversions multimilionàries precises per posar la línia al dia en un context marcat per l'auge de l'automòbil privat que feia preveure, a curt termini, la desaparició total dels ferrocarrils secundaris, potser amb l'única excepció del transport de sal i potassa de la conca del Llobregat.

2002

2002

2009

8-9-2011

8-9-2011

8-9-2011

8-9-2011

23-6-2011

Claramunt, 2018


La modernització espectacular que els primers anys de FGC van suposar per a un ferrocarril decrèpit, no estava renyida amb la conservació operativa del material històric. Potser estem necessitats d'una segona modernització que retorni els semi-directes, encari nous serveis i restauri la política d'operativitat i us cultural o turístic del material més venerable de la companyia.
Loc. 209. Sortida d'Olesa en direcció Monistrol el 2004

El pas del Capelló sota Capellades el 1976 

16-6-1985. Comiat del traçat original del "Tranvía o Ferrocarril Económico de Manresa a Berga" Composició històrica amb locomotora original de la línia.
Yashica 35 J 45mm f/2.8, Diapositiva Agfachrome preservada al Museu Basc del Ferrocarril.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada