A continuació podem veure tres imatges de la locomotora "Cistierna" maniobrant amb vagons carregats de fusta destinada a les galeries de les mines de carbó de l'empresa "Hulleras de Sabero". Estem als carregadors de "Vega Mediana", León. Avui tot el complex està abandonat, així com la petita línia de via mètrica que la unia amb l'estació de "Cistierna" a la línia de "El Hullero" que, encara avui, uneix León/La Robla amb Bilbao. Aquesta línia fou construïda per abastir de carbó la siderúrgia basca.
De la mateixa manera la màquina havia quedat en estat d'abandonament fins que en els darrers dies ha estat restaurada pel museu del ferrocarril d'Astúries amb el seu director Javier Fernández López al capdavant. L'objectiu de reobrir aquest ramal per a usos culturals o turístics resta avui una mica més a prop.
11-8-1974
11-8-1974
11-8-1974
El ferrocarril de Ponferrada a Villablino tenia per objecte transportar carbó de la conca de la Laciana, sota la serralada cantàbrica, fins a Ponferrada on era distribuït arreu o més modernament convertit en electricitat a les centrals tèrmiques de "Compostilla". Aprofitant això hi havia, també, un servei de viatgers amb la distribució del correu per les poblacions servides per la línia que segueix la vall del Sil. Aquest servei era assegurat per una locomotora de vapor construïda a Alemanya l'any 1913 per l'empresa J.A. Maffei de Munich que remolcava una composició de cotxes de fusta decorats de verd amb rivets grogs que s'integrava perfectament amb el paisatge.
La tracció vapor va desaparèixer, substituïda per la diesel en una ràpida successió d'etapes que culminaren el 1989. Finalment i seguint la sort de la mineria del carbó, el ferrocarril sencer també ha estat tancat. El servei de viatgers i de correus ja havia passat a la carretera l'any 1980.
La locomotora del correu numerada 31, ha estat conservada i es troba en estat de marxa podent ésser operativa en un desitjat i projectat tren turístic que no acaba d'arribar ancorat pels despropòsits i travetes administratives que tenen l'origen en el tristament arrelat caciquisme d'àmplies zones del territori espanyol. De tota manera alguna cosa es mou i un grup de persones de mentalitat oberta ha lluitat i lluita per capgirar la situació. Aquest darrers dies la locomotora 31 ha estat posada en funcionament per un dia i uns pocs metres. Pot semblar poc però és un fet importantíssim.
Dipòsit i tallers de Ponferrada el 1974 amb les locomotores 17, 19 i 31.
El negatiu també es troba al Museu Basc del Ferrocarril d'Azpeitia.
Bon treball Jordi, moltes gràcies, la primera fotografia és extraordinària, les demés impagables.
ResponEliminaMoltes gràcies, ets molt amable. En aquest sentit volia fer notar i és de justícia, que tot i tractar-se d'un ferrocarril industrial dedicat a la mineria del carbó en un dia feiner gens especial i agafat al vol, les màquines, (perquè la "Vega Barrio", més petita i coquetona que surt en una de les fotos anava igual) lluien un estat gairebé impecable.
ResponEliminaTambé dir que el negatiu és un "Negrapan 21", fabricat a Barcelona, de 100 ASA 21 DIN (avui sería ISO 100) i la càmera, Yashica 35 J, no és reflex i d'obturador totalment mecànic, la més senzilla (i barata) de la marca i en general de gama baixa. Objectiu fix de 45mm / 2.8 és, però, excel.lent.
Estan lleugerament retocades amb el Photoscape per ajustar format, donar una mica de contrast i treure imperfeccions i taques de l'escaneig.